vrijdag 6 april 2012

Inleiding van de Europesewolfhond.

Als ik straks gaat opstarten met ontstaan van de huidige Saarlooswolfhond wil ik graag wat toe lichten.

Als eerste  de verklaring voor half/kwart/3/4/ en weer half/wolven.

Duitseherder keer wolf daar zijn  de kinderen 100% halfwolven van, halfwolf en terugparing herder is geen kwartwolf, de genen zitten door elkaar en niemand kan berekenen hoeveel genen overheersen, ik kom hier op terug om op makkelijke manier uit leggen hoe het zit. Maar in de wereld van L.S. werden ze kwartwolven genoemd, onder elkaar zeiden ze de kwarte. Met kwartwolf keer echte wolf is het in hun lekentaal ¾ (driekwartwolf). Dan de ¾ keer de kwartwolf  kreeg de benaming in de jaren 50 en 60 ook halfwolf. Als er dus in de orgaan bladen staat de heer van Wijk met zijn halfwolf Beza, dan bedoelen ze dat een wolf en kwart wolf de grootouders zijn van Beza , dus een Europese wolfhond met meer wolfbloed als de kwarte.

Ik heb L.S. (Leen Saarloos) nooit ontmoet. Mijn kennis van zaken is puur en alleen dmv oud materiaal, zoals stambomen,  wat geen RvB (Raad van Beheer) stambomen zijn, het waren zijn honden en hij maakte zijn eigen stambomen zelf.  De verdere informatie komt dan uit zijn zelf hand geschreven brieven of documenten en veel uit zijn orgaan blaadjes die al in de jaren 40 vorige eeuw uitkwamen tot ongeveer jaren 70 met het erkennen van het ras door de RvB. En heel veel info mondeling en ook weer documenten van vrienden en helpers van L.S. v/a jaren 30 tot heden. De vrienden en helpers stonden met naam en toenaam  vermeld in veel materiaal van L.S. En daar ben ik achteraan gegaan van begin 60 jaren tot ook  heden. Ik heb de waarheid niet in pacht, maar ben een doorgeefluik met wat ik hoorde en las. De orgaan of clubblaadjes werden gedrukt in een drukkerij. De stambomen waren blanco, er stonden alleen de vertakkingen in met de nummers. L.S. of helpers typte dan zelf van af Nr 1 de namen in van de hond van zijn/haar ouders en grootouders en overgrootouders enz.

Dat was veel werk als je een nest van 8 stuks had, want elke pup moest je uittypen. En dat met een zware ouderwetse machine waar je bijna met je vuist op moest slaan om een letter te typen.

De heer van Drongelen met de witte wolfhond Lonk van de Kilstroom heeft in de late jaren 50 een kaart systeem ingevoerd. Voor die tijd ging het mondeling en met kladjes. Daar door zijn er aardig wat foutjes ingeslopen. L.S. gaf al zijn plm 7verschillende  wolvinnen gehad te hebben altijd de naam Fleur. Maar zijn eerste halfwolf uit de Duitseherder Gerard en Fleur de Wolvin had de naam Fleurie.  Dat heeft half in de jaren 50 verwarring gebracht. Hij paarde de toen huidige wolvin Fleur aan de kwartwolf Barnum, Hun dochter 3/4 wolvin Alma kreeg met paring van kwartwolf Caro in 1961 en 1962 2 nesten. Ik denk helper/ster,  typte de naam Fleurie die al jaren dood was  en soms de naam Fleur in de stambomen , maar de vader en moeder plus alles wat er achter zat stond vermeld wolf en wolvin. De kleinzoon Baron de half wolf  uit de  lijn  wolvin keer kwartwolf combinatie zit door het hele huidige bestand van SWH in heel de wereld.  In 1963 werd uit de zelfde wolvin maar andere kwartwolf IJro van de Kilstroom, ook een nestje geboren. Hun kleinkinderen Lastro en Kara ook weer halfwolf in hun lekental genoemd zit ook wereldwijd door heel de populatie.

Zo dit is even de basis.

Mochten er mensen zijn die bewijzen hebben dat ik het fout hebt dan verneem ik het wel.

Een ding is wel belangrijk, je hebt vrienden/helpers/vijanden v/a jaren 30 tot eind jaren 40, een tijdperk dat zij te maken hadden met L.S en zijn 1e vrouw, die had als  beroep wasvrouw en stond met ziel en zaligheid achter zijn fokkerij.  Maar zij stierf begin 40. En dan heb je de periode die L.S en zijn 2e vrouw en dochter in hoofdzaak in de jaren 50 tot zijn dood hebben mee gemaakt.
Het zijn echt 2 hele verschillende tijdperken met totaal andere belevenissen.

Maar dat is voor de volgende keer over ontstaan en verloop over ons aller ras.

Nu  wil ik hier na wat foto’s van onze honden plaatsen en wat belevenissen beschrijven.

Als er vragen of suggesties zijn dan verneem ik het ook wel. Maar geen  anoniem of nicknaam.

Gr Bertus (Bert Strijk)

1 opmerking: